De raffinaderij
is in 1915 door de Nederlandse overheid en de Koninklijke Shell op curacao
gebouwd en in 1918 in gebruik genomen. Rond deze tijd werkte er maar liefs
12.500 werknemers in of rondom de raffinaderij. In de loop der jaren verlieste
en heleboel van deze werknemers hun baan doordat het proces werd
geautomatiseerd. Dit leide in 1969 tot een arbeidsconflict die zorgde dat een
groot gedeelte van de historische binnenstad in vlammen op ging. In 1984
verliet shell om economische redenen Curacao en werd de rafinnaderij verkocht
aan het land Curacao ter waarde van 1 Antilaanse gulden. Dit heel goedkoop voor
zo’n raffinaderij. Hierzaten natuurlijk wel een paar haken en ogen aan. Zo is
het terrein er vervuild. Ook was het zo dat het land Curacao nooit Shell kan
aanspreken oer deze vervuiling. De raffinaderij is vervolgens voor 20 jaar
verhuurd aan PDVSA dit werd in de loop doorjaren verlengd met nog eens 5 jaar.
Dit contract loopt af op 1 januari 2019.
ISLA heeft zicht is verantwoordelijk voor de meeste
milieu vervuiling op het eiland. Een van deze gedeelte is Schottegat. Vroeger
werden olie en asfalt daar gedumpt. Daarnaast werden ook instalatie di oud zijn
daar gezet. En als laast hebben we op Curacao te maken met veel uitstoot van
chemische troep van ISLA. De woonwijken die aan het zuiwesten liggen hebben
hievan veel stank overlast.
Om deze milieuproblemen en vervuiling te resolveren
hebt de regering 3 mogelijk toekomst route voor ISLA bedacht die de meest
gewenst is voor Curacao. Deze drie mogelijke paden zijn;
·
Moderniseren
en voortzetten van de raffinageactiviteiten met moderne normen voor
bedrijfsvoering en milieu.
·
Verplaatsen
raffinageactiviteiten naar bijvoorbeeld Bullenbaai in een nieuwe raffinaderij
·
Staken
van de raffinageactiviteiten, ontmantelen raffinaderij en schoonmaken
schottegatgebied.
Maar een van de mogelijkheden is niet meer mogelijk
want ondanks het marktontwikkelingen die ondersteund worden door enkele
raffinaderijen o.a. PDVSA en st. Croix in de Caribische regio. De investering
hier op met een optie bedragen tussen de USD 3.6 en 5.8 miljard.
PDVSA zit nu in contract met ISLA. Deze contract is op
1 januari 2019 afgelopen. Als deze contract afloopt en het huurcontract niet
verlengt wordt of geen investeerder voor moedernisering van de raffinaderij
instapt of PDVSA de toelevering van ruwe olie niet garandeert dan zal dit een
belangrijke beslissing voor het eiland om ISLA duurzamer te maken. Want anders
zal de raffinaderij haar aktiviteiten uiterlijk per 1 januari 2019 suspenderen.
Dit brengt het gevolg dat de arbeiders allemaal naar huis moet gaan.
Als ISLA haar aktiviteiten gaat suspenderen brengt dit
veel kosten. Voor het onmanteld en slopen ten aanzien van de termijn kost
dit nabij 250 miljoen. Dit duurt 2 jaar
en biedt ongeveer 850 arbeidkrachten, waarvan 50% lokaal zullen zijn.
De ontmanteling heeft een koste van 250 miljoen. En
het schoonmaken van schottegat heeft een koste van 1.7 miljard, maar dit is
afhankelijk van de toekomstige gebruik van de gronden en de toe te passen
technologieen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2012/05/30/plan-van-aanpak-isla-raffinaderij.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten